Mindennek ellenére azért fitogtatnám az szakértelmemet, tehát készüljetek fel, a street art néminemű bemutatása is meg fog történni, meglehetősen felkészülten, lévén tegnap éjjel futottam bele a filmbe.
Előre is bocs, hogy olyan műveletlen tuskónak könyvellek el titeket, mint amilyen magam is vagyok. Szóval a street art. Elég az hozzá, hogy minden nagyvárosban lépten-nyomon belefut az ember falakra rajzolt graffitikbe, felragasztott matricákba, stencilekbe, különböző abszolút nem a helyhez illő tárgyakba, szobrokba- na ez a street art; az utca kihasználása, hogy kiéld kreativitásodat. Figyelem! A Budapesten (is) olvasható FASSZOPÓ ZSIDÓK és hasonlóak nem minősülnek művészeti alkotásnak, azt szegénységi bizonyítványnak hívják. Persze nem mondom, hogy itthon ne lennének jeles képviselői a mozgalomnak, lásd itt: Budapest Avantgarde és Street Art Budapest . Esetleg a definiáláshoz még ezt tudom ajánlani: Street Art Skülla tollából .
Az igazán ötletes, néhol meghökkentő és elgondolkodtató figurák jól megférnek a mindenhonnan az arcukba szálló igénytelen reklámok mellett/helyett, így tehát maga a street art természetesen illegális tevékenység, afféle vizuális környezetszennyezésként elkönyvelve... roppantul rövid életű termékekkel bíró művészeti ág, kivéve, ha nem vagy befutott művész, mert akkor egy rakat szerencsével akár meg is gazdagodhatsz mindebből. Úgy, ahogy azt Thierry Guetta is tette. Végre révbe is érkeztünk- habár mindez a felvezető felesleges volt, azért van a dokumentumfilm, hogy mindezt bemutassa, az első 15 perccel sokkal jobban jártok, mint ennek az olvasgatásával...
Exit Through the Gift Shop
(2010)
- Tehát ami a filmet illeti... Milyen film is ez?
- Ööö... hú.. igazából egy fickó akart dokumentumfilmet csinálni rólam, de végül is ő érdekesebbnek bizonyult nálam... szóval a film róla fog szólni. Nem egy Elfújta a szél... de ebben is van valami.
Van egy Bansky nevű fazon, nem olyan népszerű mint mondjuk valamelyik tejfelesszájú mtv-s klipkirály, de mindenképpen meghatározó alak a street art világában. A fedőnevén kívül semmit sem lehet tudni róla, elvileg ebben a filmben jelenik meg a nyilvánosság előtt először, mindeddig csak a falakon lehetett vele találkozni. Thierry Guetta pedig egy rafkós Los Angeles-i francia, aki a nyolcvanas években emigrált, és abból élt sokáig, hogy rengetegszer annyiért adott el ruhákat, mint amennyit annak idején Franciaországban értek. Nem egy elveszett ember, emellett szinte összenőtt a kamerájával, kábé az egész életét rögzíti, később ki is derül, miért, azért se mondom el.
Thierry akkor került kapcsolatba a streeat arttal, amikor rájött, hogy az unokatesója, Invader is művészkedik, ilyesmi figurákat ragasztgat ki a falakra:
És ezt a francia kuzin tök jó dolognak tartotta, mert önkifejezés így meg úgy, tehát elszegődött mellé, segített ragasztgatni, közben mindent dokumentált, megismerkedett az underground színe-javával, még azzal is, aki egy szenátorból valóságos ikont kreált, ezzel:
Shepard Fairy palkátja |
De az élet sava-borsa akkor következett, amikor Banksy, az egyik leghíresebb street artos Los Angelesbe érkezett, összehaverkodott Guettával (nem is csoda, azok után, hogy kapott tőle egy telefont, meg kvázi a sofőrje lett). Attól kezdve a lökött francia minden éjjel követte őt, jó magasról tett az asszony és a gyerekek fejére, akiket egyébként az, hogy a családfő minden pénzét erre szórja el, nem zavarta különösebben. A dokumentált anyagból aztán készített egy filmet, aminek az égegyadta világon semmi értelme nem volt. Ekkor javasolta Banksy, hogy inkább próbálkozzon ő is a street art világában, mert a rendezéshez már tuti, hogy semmi tehetsége nincs.
Így hát Thierry Guetta hihetetlen erővel belevetette magát a művészkedésbe, és megszületett Mr. BrainWash.
Na, jó szokásom szerint megint elmagyaráztam a film háromnegyedét, ami nem gond, mert mindez nem elég ahhoz, hogy elénk táruljon a street art, igenis látni kell minden graffitit, posztert, matricát, és pikk-pakk beszippant ez a világ. Na és hallani kell Thierry-t... A jelenség bemutatásánál jóval tovább is megyünk, az önjelölt művész francia hülyét csinál minden kritikusból, sőt, gyakorlatilag a művészetekből általában, miközben ipari mennyiségben termeltet a szakembereivel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése